Blog

Volume.fyi — in welke landen zijn cryptocurrencies het populairst?

Sinds kort programmeer ik weer vaker. Ik bouw tooltjes voor prijs waarschuwingen, portfolio monitoren en all time highs.

Vandaag maak ik de eerste openbaar, volume.fyi. Op deze website zie je waar het handelsvolume van de Bitcoin vandaan komt, per land. Twee voorbeelden waar ik het voor gebruik:

In de toekomst verwacht ik nog een paar van deze tools te lanceren. Er zijn opvallend weinig leverancier van informatie in de cryptocurrencywereld. Grote bedrijven als Bloomberg leveren de informatie in de aandelenwereld. De grootste cryptocurrency website is Coinmarketcap, dat beheert wordt door één persoon.

Het Lightning Netwerk, de stadionomroeper van Arsenal en adoptie

Bitcoin is dé grote cryptocurrency, maar het heeft een probleem: schaalbaarheid. Het netwerk kan tot 10 transacties per seconde aan, daarna ontstaat een wachtrij. Op het hoogtepunt stonden 260.000 transacties in de wachtrij. Door de vraag naar snelle transacties schoten de transactiekosten omhoog.

De meest veelbelovende oplossing is het lightning netwerk. Hiermee worden transacties direct uitgevoerd tegen verwaarloosbare kosten. BitMEX heeft een mooie vergelijking hoe het lightning netwerk werkt:

In mei 2000 speelde Arsenal tegen Sheffield Wednesday. De wedstrijd eindigde in een 3-3 gelijkspel. Het meest spraakmakende moment kwam toen de stadionspeaker omriep dat de vrouw van meneer Smith bevallen was nadat het ziekenhuis het stadion gebeld had.

Tegenwoordig gebeurt dat niet meer. Iedereen heeft een mobiele telefoon. De relatie met Bitcoin? Op dit moment worden alle transacties gebroadcast over het hele netwerk, zodat alle miners de transactie kunnen controleren.

Met het Lightning Netwerk maak je connectie met mensen die je vertrouwd. Je verzend Bitcoins naar je Lightning wallet, waarna je deze naar de mensen kunt versturen met wie je een connectie hebt. Dit kan meerdere keren heen en weer, alleen het eindresultaat telt. Wanneer je wilt afrekenen wordt dit een ouderwetse transactie die naar het hele netwerk gebroadcast wordt.

Het mooie is dat je geen directe connectie met een vreemde hoeft te hebben. Als we een of meerdere gemeenschappelijke connecties hebben die vertrouwd zijn, werkt het systeem.

Zo gebeurt hetzelfde als bij de overstap op mobiele telefoons: transacties worden niet meer naar iedereen gestuurd (de stadionomroeper), maar alleen de betrokkenen.


In Augustus was er ook al een Bitcoin update die het netwerk schaalbaarder moest maken, SegWit. Waarom zijn er dan nog steeds problemen, en gebeurt hetzelfde bij het Lightning Netwerk?

Bij SegWit hadden exchanges en andere bedrijven geen prikkel om te updaten, aangezien transactiekosten doorberekend worden aan klanten. Bedrijven besloten daarom niet te investeren in updates naar SegWit. Het gevolg is dat het gebruik laag bleef.

(Bitstamp is een van de weinige exchanges die de transactiekosten op zich neemt. Niet ontoevallig gebruikt Bitstamp wel SegWit.)

Lightning is anders. Een lightning transactie wordt accuut uitgevoerd. Dat is handig voor de koper/verkoper en brengt een flink voordeel met zich mee.

Bovendien is het Lightning Netwerk een goede manier om de macht van miners te verminderen.

Met de blockchain worden bedrijven weer een nexus of contracts

Een bekende theorie in de economie is Nexus of contracts. Deze theorie ziet bedrijven als een verzameling contracten: met werknemers, klanten, leveranciers etcetera.

Verschillende economische modellen bouwen op deze theorie. Maar dankzij de blockchain worden bedrijven letterlijk verzamelingen contracten.

Eerder schreef ik dat een van de voordelen van de blockchain vertrouwen is:

Naast het verdwijnen van de tussenpersoon maakt de blockchain het mogelijk om gegevens op te slaan die nooit meer aangepast kunnen worden.

Bitcoin is de bekendste toepassing van de blockchain, maar Ethereum is dé nummer twee. Met Ethereum kunnen developers stukken code door de blockchain uit laten voeren. Die stukken code worden smart contracts genoemd.

Een smart contract is het gemakkelijkst te begrijpen met een vergelijking met frisdrankautomaten. Dit zijn eigenlijk hele domme apparaten. Het enige wat ze doen is wachten tot je er geld in stop. Wanneer je er geld instop is het enige wat de automaat doet je bestelde blikje drinken uitwerpen.

Een smart contract werkt net zo, maar dan met code. Je betaalt met een token om bepaalde code uit te voeren. Een voorbeeld van een blockchain die smart contracts mogelijk maakt is Ethereum. Je upload je code dan, betaalt met ETH waarna de Ethereum miners deze code uitvoeren.

Wie even droomt ziet hoe smart contracts vele taken kunnen vervangen: voorraad kan bijgehouden worden op een blockchain. Wanneer een leverancier goederen aflevert worden deze aan de voorraad-blockchain toegevoegd. Een smart contract ziet dit en betaalt de leverancier direct bij aflevering.

Naast leveranciers kunnen zo bijvoorbeeld ook freelancers betaald worden: een blockchain houdt het aantal gewerkte uren bij, een smart contract betaalt dan een bedrag per uur. Nog meer zaken die geautomatiseerd kunnen worden met smart contracts en blockchains: registratie en uitbetaling kilometervergoeding en het automatisch bestellen van een laptop voor nieuwe medewerkers.

Zo worden bedrijven letterlijk nexus’ of contracts.

Ik gebruikte 3 jaar universitaire kennis om een voetbalspelletje te winnen

Al jaren spelen ik en mijn vrienden een online voetbalspelletje: Online Soccer Manager (OSM).

In OSM manage je een team. Je bepaalt de opstelling, de tactiek, traint spelers en handelt in spelers om een zo goed mogelijk team te maken.

Ik vind het leuk om dat met beperkte midellen te doen. Zo ben ik nu FC Oss, met doelstelling 16e maar ik sta nu 4e. De beste manier om flink te stunten in een competitie is door flink te handelen en met die winsten betere spelers te kopen.

In mijn finance college’s leerde ik altijd goedkoop te kopen, en duur te verkopen. Om van elke speler op de transferlijst uit te zoeken of hij goedkoop is is veel werk, maar met SPSS en Excel is dat zo gedaan!

Dus dacht ik terug aan statistiek en ontwikkelde ik met SPSS een formule om een schatting van de waarde van spelers te maken.

Die neemt leeftijd mee, omdat jongere spelers meer waard zijn omdat ze meer potentie hebben. Daarnaast kijkt de formule naar kwaliteit in aanvallen en verdedigen. Beiden zijn belangrijk, want een spits die ook goed kan verdedigen is meer waard.

Zo ontstond een formule die de waarde van een speler voorspelt. Deze voegde ik toe in Excel. Nu kan ik een keer de statistieken en vraagprijs van alle spelers op de transferlijst kopiëren en in Excel plakken, en bepaalt de formule de verwachte waarde.

Ik gebruikte 3 jaar universitaire kennis om een voetbalspelletje te winnen
Het Excel bestand in ontwikkeling

Deze wordt vergeleken met de gevraagde prijs. Excel geeft aan welke spelers mogelijk een lage prijs hebben voor hun waarde. Van deze potentiële koopjes wordt de echte waarde gevraagd (dat kost een paar muisklikken om uit te vinden, dus het scheelt dat dit alleen voor mogelijke koopjes gevraagd wordt). Op basis van deze informatie wordt vervolgens de mogelijke winst berekent.

De mogelijke winst is opgesplitst in twee winsten: snelle winst en maximale winst. Snelle winst gebruik ik aan het begin van de competitie, als iedereen nog een team aan het opbouwen is. Later in de competitie gebruik ik maximale winst, waarbij spelers voor een hogere prijs worden verkocht. De verkoop duurt dan langer maar er is wel meer winst.

Het resultaat van dit Excel bestand? Vroeger vergeleek ik in mijn hoofd de waarde van elke speler met de vraagprijs, zoekend naar spelers die goedkoop zijn. Nu kopieer ik de hele transferlijst en plak ik deze in een keer in een Excel bestand, zoek ik van een handjevol spelers de waarde op en worden zo razendsnel koopjes gevonden.

Het gevolg: ondanks dat mijn team een van de slechtste teams in de competitie is, is mijn teamwaarde de een na hoogste.

Ik gebruikte 3 jaar universitaire kennis om een voetbalspelletje te winnen
Een na hoogste team waarde met een team dat doelstelling 16 heeft. Ter vergelijking: FC Eindhoven heeft doelstelling 7 en Jong Ajax heeft als doelstelling kampioen worden.

Daarnaast heb ik flink aan mijn SPSS en Excel skills gewerkt. Zo was het een flinke klus om van de weergegeven prijs-notatie in OSM (5.19M) een rekenbaar getal te maken (5,19).

Update: na een tactische meesterzet tegen FC Eindhoven ben ik kampioen geworden. Onderstaand het team aan het einde van het seizoen, qua kwaliteit beter dan FC Barcelona.

Investeren in de Bitcoin en andere cryptocurrencies

Sinds een aantal maanden trekt de Bitcoin mijn aandacht. Om preciezer te zijn zijn het de blockchain en andere cryptocurrencies die mijn aandacht trekken.

Dé innovatie achter de Bitcoin is de blockchain. Met de blockchain kunnen transacties tussen twee vreemden zonder tussenpersoon verwerkt worden. De blockchain zorgt met wiskundige principes ervoor dat er geen tussenpersoon, zoals een bank nodig is, voor het vertrouwen dat een transactie goed gaat.

Naast het verdwijnen van de tussenpersoon maakt de blockchain het mogelijk om gegevens op te slaan die nooit meer aangepast kunnen worden.

De Bitcoin is de bekendste (en eerste) toepassing van de blockchain. Maar er zijn vele anderen.

Op coinmarketcap zijn 997 cryptocurrencies te vinden: toepassingen die de blockchain gebruiken, zoals de Bitcoin.

Onlangs warende cryptocurrencies flink in het nieuws door de waardestijging. Inderdaad, ze kunnen ook gebruikt worden als belegging.

Adam Ludwin hierover:

@giyom gaf een belangrijke toevoeging:

Mocht je je afvragen waar cryptocurrencies dan gebruikt voor kunnen worden naast digitaal geld (Bitcoin), dan is dit een mooi voorbeeld, waarbij de kilometerstand van auto’s voor altijd vast gelegd wordt zodat er niet mee gesjoemeld kan worden.

Tesla gaat de strijd om zelfrijdende auto’s winnen dankzij economies of scale

Er zijn verschillende bedrijven bezig met zelf zelfrijdende auto’s: alle automerken, Google via haar start-up Waymo en natuurlijk Tesla. Om ervoor te zorgen dat auto’s betrouwbaar kunnen ‘zien’ is een hoop data nodig om de software te trainen.

Hoe meer data een bedrijf heeft, hoe beter haar zelfrijdende auto’s zijn. Hierdoor worden de auto’s van dit bedrijf vaker verkocht, waardoor weer meer data beschikbaar is waardoor de auto’s weer beter worden. Een opwaartse spiraal dus.

GM heeft ondertussen 130 auto’s die data verzamelen, Google heeft er 500. En Tesla? Tesla heeft er 50.000.

Dat komt door Elon Musk’s fantastische visie op economies of scale. In plaats van dat kopers van nieuwe Tesla’s kunnen kiezen of er camera’s en sensoren in hun nieuwe Tesla’s zitten, zitten deze sensors standaard ingebouwd. De gebruiker kan dan door middel van een extra aankoop van $3000 autonoom rijden activeren.

Slim natuurlijk, want door de sensors standaard te maken wordt produceren gemakkelijk en dus goedkoper.

Maar, ongeacht of de bestuurder $3000 heeft betaald om autonoom te kunnen rijden, de sensors zijn wel ingebouwd en kunnen dus data verzamelen. En dat doet Tesla sinds kort. Daardoor kan het via alle 50.000 auto’s data verzamelen en een stuk sneller haar software ontwikkelen. Slim.

De toekomst van restaurants

Afgelopen september startte UberEATS in Amsterdam. Ik studeerde toen een half jaar in Singapore en als ik en mijn roommates zin hadden in westers eten, bestelden we dat via UberEATS.

Een gerecht thuis laten bezorgen kostte hetzelfde als in restaurants. Maar waarom? We bezetten geen tafel, namen geen tijd in beslag van een serveerster en zaten ook niet in een restaurant op een dure plek op een mooie locatie.

Zou het niet logisch zijn als er restaurants zouden komen zonder tafels en zonder dure locatie?

Blijkbaar bestaat dit concept echt en heet het dark kitchens. De Financial Times schreef over Uber concurrent Deliveroo, dat ermee experimenteert: containers op een verlaten parkeerplaats met daarin een professionele keuken. Uit het artikel:

“You can’t cut your spend on food,” says Backman. “But you can cut front of house.”

Ook een mooie bijkomstigheid: koks die een restaurant willen starten kunnen zo de markt testen.

The relatively low costs of working here have allowed him to test Crust Bros’ entire concept before committing to a real restaurant, set to open in Waterloo later this month. According to Backman, about 20 per cent of restaurants fail in their first year.

Wij van Snap adviseren Snapchat

Afgelopen maand sprak Imran Khan, Chief Strategy bij Snap op The Next Web. Hij zou spreken over de strategie achter Snap.

Helaas viel dat wat tegen, de presentatie was vooral een praatje over wat Snapchat is en hoe je erop kunt adverteren.

Desondanks is het interessant voor outsiders om wat meer over Snapchat te leren.

Amazon en integratie

Amazon maakte de afgelopen 20 jaar amper winst. Toch staat het aandeel op recordhoogte vergeleken met concurrenten. Jeff Bezos lijkt investeerders overtuigd te hebben dat investeren in de lange termijn een prima strategie is, belangrijker dan winst maken.

Een van de redenen dat Amazon zoveel kan investeren is Amazon Web Services. Hiermee verhuurd het de servers die het over heeft aan anderen. De service is razend populair en is goed voor 60% van het income van Amazon.

Zack Kanter merkte voor Techcrunch op waarom deze divisie, en andere divisies naast Amazon’s core business, spullen verkopen, het zo goed doet:

Amazon’s management will have a quantifiable indicator (revenue, or lack thereof) that suggests their internal tools are significantly lagging behind the competition. Amazon has replaced useless, time-intensive bureaucracy like internal surveys and audits with a feedback loop that generates cash when it works – and quickly identifies problems when it doesn’t.

Daarnaast neemt hij waar dat Amazon langzamerhand al haar grootste kostenposten zelf gaat uitvoeren, in plaats van uitbesteden:

It seems obvious to me that Amazon will move into small-parcel shipping (UPS/FedEx/USPS) within the next five years. They are thumbing through their income statement and picking off the largest categories to ‘productize’ – first technology (AWS), then fulfillment (FBA), then COGS (the actual products themselves via Amazon’s various private label programs), and next shipping.

Overigens lanceerde Amazon de afgelopen tijd twee nieuwe Echo apparaten: de Echo Look en de Echo Show. Echo bedien je met je stem (de nieuwe Echo Show heeft ook een touchscreen). Zo kun je nieuwe producten bestellen door dit tegen Echo te zeggen. Ook zijn er een hoop apps die via de Echo te gebruiken zijn, zoals je kalender en muziek-apps.

De volgende logische plek voor een Echo lijkt me een Echo voor in de badkamer, zonder scherm, die waterdicht is voor muziek tijdens het douchen en waarmee je gezondheidsproducten kan bestellen als ze op zijn.

Trump or Not

 

Grappig: een journalist heeft een Twitter account gemaakt dat de kans aangeeft dat een tweet op @DonaldJTrump ook daadwerkelijk van Trump komt. Dat doet hij door het taalgebruik te vergelijken met eerdere tweets:

It’s a Twitter bot that uses machine learning and natural language processing to estimate the likelihood Trump wrote a tweet himself. By comparing new tweets to the president’s massive Twitter record, the bot is able to tell with reasonable certainty whether Trump is behind the keyboard, even if he’s chucked Android for Apple.

Zo ontdekte het automatisch lerende programma dat Trump niet altijd netjes is met spaties en geen hashtags gebruikt.