“Apple kan alleen producten maken, geen services”

Apple heeft een aantal flinke missers gehad qua services. Zo werden mensen letterlijk het bos ingestuurd met Apple Maps, was iCloud in het begin verschrikkelijk langzaam en duurden kalender synchronisaties tussen apparaten uren.

Ryan Christoffel merkt op MacStories op dat dat tegenwoordig heel anders is. En inderdaad, ook ik ben voor een flink aantal taken overgestapt op Apple’s services.

Mijn bestanden sla ik op in een betaalde iCloud Drive. Openstaande tabbladen en bookmarks worden via Safari gesynchroniseerd. Mijn kalender, todo-lijst en korte notities? Allemaal in iCloud.

Sterker nog, als Apple een Apple Watch gaat lanceren met eigen opslaggeheugen stap ik ook over naar Apple Music. Dat schreef ik eerder al:

Ik hoop dat Apple Watch 3 ingebouwd geheugen krijgt zodat je muziek op je Watch kunt opslaan, en deze tijdens het hardlopen op je Airpods kunt afspelen. Zodat je je iPhone thuis kunt laten.

Voor slechts twee taken gebruik ik nog Google services: email en foto’s. Email omdat ik een hoop gezeik heb gehad met eigen emaildiensten, en Gmail gewoon werkt. Daarnaast zijn de tabbladen primair, sociaal, reclame en update erg handig.

Ik gebruik Google Foto’s omdat ik mijn foto’s gemaakt tijdens een jaar Android-gebruik niet wilde verliezen. Bovendien is de zoek-functie waanzinnig goed:

Dat Apple eindelijk leert hoe het services goed en betrouwbaar maakt, is een goed ding. Ben Thompson schreef vandaag dat de iPhone een monopolie is omdat geen enkele andere verkoper iOS biedt.

Apple’s services versterken dit monopolie. Wie een iPhone heeft koopt liever een Macbook, omdat alles naadloos gesynchroniseerd wordt. Sterker nog, die synchronisatie is de belangrijkste reden waarom ik weer switchte naar een iPhone.