Waarom ik bullish ben over Snap

Eerder schreef ik waarom Facebook geen concurrentie is voor Snapchat en het grote verschil tussen Instagram en Snapchat.

Vandaag wil ik delen waarom ik zo positief (bullish) ben over Snapchat. Om die reden heb ik dan ook aandelen Snapchat gekocht.

Ik zie de waarde van Snapchat niet als app met verdwijnende foto’s, maar als chat-app in de toekomst. Op basis van de foto’s die heen en weer worden gestuurd op Snapchat ontstaan chats en blijft het niet bij laten zien wat je doet, zoals Facebook of Instagram.

Als eerste de man achter Snapchat: Evan Spiegel. Hij is een extreem gerichte denker. Hij weet wat gebruikers willen voor ze dat zelf willen. Hoe je dat terugziet? Hij sloeg in 2013 een gigantisch bod van 3 miljard Dollar van Facebook af.

Daarnaast laat hij zich goed adviseren, met een gemengd board of directors en een door Snap gesponsorde website met slimme denkers over technologie en het moderne leven.

De inkomsten van Snap zijn nog laag, maar daar zal de komende jaren verandering in komen. Dit jaar wil het voor $1 miljard aan advertenties verkopen, meer dan een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Toen stegen de verkopen met 590%.

De kans is groot dat Snap dit doel haalt: ik heb tot op heden nog amper advertenties in Snap gezien, dus het maximale aantal advertenties is nog lang niet bereikt. Bovendien zie ik Snap experimenteren met nieuwe, betere, winstgevendere advertentievormen.

Zoals ik in de eerdere artikelen geschreven heb zie ik in Facebook en Instagram geen echte concurrent voor Snapchat. Taylor Lorenz schrijft over Snapchat:

It’s almost closer to a messaging platform than any of the public-facing social networks it’s often compared to.

Wie verwacht dat Snap ook geld zal willen verdienen met accessoires zoals de Spectacles heeft het denk ik aan het verkeerde eind. Ik zie Spectacles als een gestroomlijnde manier om op Snapchat content te plaatsen, waardoor het platform nog waardevoller wordt voor vrienden. Ik verwacht dat Spectacles voor de kostprijs of daaronder verkocht worden.

Qua scenarios voor de toekomst zie ik drie mogelijkheden. 50% kans dat Snapchat vooral onder jongeren populair blijft, niet bij groepen daarbuiten. In dat geval zal het gebruik weinig groeien, maar zoals eerder genoemd zullen de advertentie inkomsten wel stijgen.

Natuurlijk is er ook een kans dat Snap nooit echt zijn draai gaat vinden, zoals Twitter. De kans dat Snap nooit echt aan aandeelhouders kan teruggeven schat ik in op 10%.

Maar dan is er een scenario waarin ik Snap zie winnen en richting Facebook en WhatsApp gaat. Dit is het scenario waarin de app toegankelijker en aantrekkelijker wordt voor niet-jongeren. Hierdoor zal het gebruik én de advertentie-inkomsten flink stijgen.

Dit scenario geef ik een kans van 40%. In dit scenario wordt Snapchat een echte chat-app zoals ik eerder al schreef, en het genoemde artikel van Taylor Lorenz. Er zijn al aanwijzingen dat Snapchat deze kant op gaat: zo kreeg de app eind januari een nieuw, simpeler uiterlijk.

Omdat Snapchat een product is wat ik ook zelf gebruik laat de toekomst van de inkomsten zich gemakkelijker schatten dan de uitgaven. Ik verwacht dat de kosten nog een aantal jaar zullen stijgen, om vervolgens in vergelijking met de inkomsten te gaan dalen.