Instagram versus Snapchat

Snapchat en haar concurrenten zijn bedrijven die ik mooi vanuit mijn eigen perspectief kan analyseren. Eerder schreef ik dat Facebook geen concurrentie voor Snapchat is. Facebook is stervende, het is meer een entertainment-website dan sociaal netwerk. Dat komt omdat bijna niemand meer wat deelt op Facebook. Alles wat je er vindt zijn grappige filmpjes en gedeelde artikelen.

Instagram is in mijn ogen de grootste concurrent van Snapchat. Maar Snapchat lijkt ook van Instagram te winnen onder de scholieren en studenten. Op Instagram wordt nog een hoop gedeeld en is daardoor nog relevant. Op Snapchat wordt echter nog veel meer gedeeld. Dat heeft een aantal redenen.

Als eerste ligt de lat bij Instagram om te delen erg hoog. Dat komt onder andere door de influencers, accounts met veel volgers. Zij delen zo mooi mogelijke foto’s waardoor alleen serieuze en mooie foto’s gedeeld worden. Snapchat heeft een hekel aan die influencers.

Met Stories probeerde Instagram dit tegen te gaan, zoals blijkt uit een interview met Instagram Product manager Shilpa Sarkar op Fast Company:

“Stories has become this authentic, pressure-free space to share,” she explains. “It was sort of this ‘aha’ of, ‘Oh, Live as part of Stories. Another way to share what you’re up to right now.’”

Dit lukt echter niet erg. Van de 16 huidige Instagram stories van de mensen die ik volg, is er slechts 1 van een vriend. Ter vergelijking: van de 8 Snapchat stories is er 1 niet van een vriend. Overigens volg ik op Instagram een hoop meer mensen. Snapchat is alleen voor je beste vrienden.

Instagram probeert dus ‘losser’ te worden, maar het is Snapchat dat ook echt losser is. Een snap hoeft niet serieus te zijn, een gek filter is al reden om een snap te delen.

Instagram’s ontwerp is ook een stuk strakker en serieuzer:

Ook wanneer je beide apps opent is er een belangrijk verschil. Uit hetzelfde artikel van Fast Company:

“rather than being playfully enigmatic like Snapchat—which dumps you into a live view of your smartphone’s camera the moment you launch the app—Instagram starts out by showing you friends who have posted new Stories.”

Het gevolg van al deze kleine verschillen is dat Snapchat vaker de strijd wint om aandacht. Er is namelijk meer content te vinden van je vrienden. En een snap is niet alleen een foto, maar vaak ook een reden om een gesprek te beginnen met vrienden. Een Instagram post toont vooral dat je ergens bent geweest en daar een mooie foto hebt kunnen maken.