Het internet is zijn business model aan het ontdekken

De New York Times schrijft dat de tijden van advertenties op websites voorbij zijn: steeds meer websites vinden een business model.

Dat is vaak in de vorm van memberships. Bezoekers betalen maandelijks een bedrag en krijgen in ruil meer content.

Zo stemmen bezoekers met hun geld: wie geld op kan halen blijft bestaan.

Waar een advertentiemodel werkt op schaal, werken membershipmodellen juist andersom. Om geld te verdienen met advertenties moet je zoveel mogelijk paginaweergaves hebben. Websites die met memberships geld verdienen moeten het juist waard zijn om voor te betalen. Zo gaat de kwaliteit ook omhoog.

Op deze manier ontstaan dus niche websites zoals Stratechery (technologie en strategie) en Above Avalon (analyses over Apple).

Die niche websites zijn een interessant fenomeen, en passen veel beter bij het internet. Met niche websites is er een plek voor iedereen op het internet, precies zoals het internet vroeger voorgesteld werd.

Interessant hierbij is het korte essay 1000 True Fans van Kevin Kelly. Hij schrijft dat een maker maar 1000 echte fans nodig heeft om dit full-time te kunnen doen.