Benedict Evan’s over de Gingerbread man strategie

Eerder deelde ik Ben Thompson’s vergelijking van de strategie van Snapchat en de gingerbread man:

Het bedrijf geeft als belangrijkste competitive advantage aan dat het sneller kan innoveren dan concurrenten. Daardoor blijven producten interessant voor gebruikers.

Thompson vergelijkt het met het rijmpje van de gingerbread man: Run, run, run as fast as you can. You’ll never catch me, I’m the gingerbread man.

Vandaag lanceerde Facebook weer een kopie van Snapchat. Ondertussen bevatten Instagram (600 miljoen gebruikers), WhatsApp (1 miljard gebruikers) en Messenger (1 miljard gebruikers). Allen zijn eigendom van Facebook. Reden dus om je af te vragen of zo’n innovatie-strategie echt werkt. Benedict Evans hierover:

There are 2 Snap/Facebook theories. One is that FB can copy fast and take both to people not on SC yet and people who might move back to FB

On this theory, FB has scale (especially globally) and Snap has no underlying structural advantage – just a flow of good ideas

This theory also lends itself to the view that most of the mobile ‘white space’ is now filled and new break-out social apps are unlikely

The other view is that social is more like media than software, and so FB copying Snap is like JC Penney copying cool fashion brands

That is, there’ll always be a new new & cool, Snap is the kind of company that can keep creating that, & FB will always be six months behind

Question w/ this view: how many people can you reach if you always keep moving and creating the new cool? Probably not as many as FB.