Foursquare: ik zou m’n geld erop inzetten

Op 30 april bestond mijn FourSquare account twee jaar, én ik checkte die dag voor de 500e keer in. En hoewel het toch al 4 jaar oud is en nu zo’n 10 miljoen gebruikers heeft, denk ik dat het zijn piek nog moet zien. Als ik dan ook een social netwerk zou moeten kiezen waarin ik m’n geld zou investeren, dan zou het FourSquare zijn. En hier is waarom.

Foursquare check-ins in Europe

Van game naar tool

FourSquare was een van de eerste echt goede voorbeelden van gamification, en het was lange tijd ook het belangrijkste onderdeel. Veel inchecken, mayor worden, badges behalen, specials unlocken, etcetera. Maar de laatste tijd focust FourSquare op het ontdekken. Het homescreen laat rond etenstijd tips zien van populaire eetgelegenheden in de buurt, en sinds gisteren heeft de website uitgebreide filteropties. FourSquare transformeert dus van vrij nutteloos spel naar handige tool.

Data, data en data

Met miljoenen check-ins per dag -nu ongeveer 3 miljard in totaal- heeft FourSquare een heleboel informatie. FourSquare weet bijvoorbeeld dat je vaak in een Italiaans restaurant incheckt, en kan je andere goede Italiaanse restaurants aanraden. FourSquare merkt dat je veel incheckt op bij monumenten, en laat je interessante monumenten in de buurt zien. Data is king, en FourSquare zou dit wel eens heel interessant kunnen inzetten.

Concurrenten

FourSquare heeft als enige echte concurrent Gowalla gehad, maar dit is opgekocht door Facebook. Facebook heeft inchecken later geïntegreerd, maar dit is nooit echt goed aangeslagen. Square heeft recentelijk wel aangekondigd ook in de richting te gaan van FourSquare, maar heeft zoals aandeelhouders zelf aangeven, weinig ervaring op dit gebied.

 


Gerelateerde berichten: